Resepi Sayur Kai Choy Sawi Jeruk

1kg garam*
500g gula*
air 10 liter*
10kg kai choy

pertama sekali bersihkan kai choy tu, kalo kecik belah 2.. kalo besar belah 4.. memanjang je..sy bersihkan kai choy ni amik masa 1jam 30minit sbb nak pastikan betul2 bersih dari tanah, cacing dgn siput kecik2 tu..

dah siap proses, toskan dia.. sambil2 tu masak air semua campur dgn garam, gula sekali.. masak sampai mendidih tau..

kai choy tu susun2 dlm tong atau balang yg bersih ye.. yg tahan air panas.. dah siap susun, air jeruk tadi pon dah mendidih kan, tuang panas2 tu dlm tong yg berisi kai choy tadi.. pastu guna talam atau pinggan yg muat tong tu, tindih ngn lesung batu tu utk biarkan dia tenggelam sepenuhnya..pastu tutup ye

3/4hari air mula bertukar warna putih mineral tu, kpd warna putih kekuningan pekat.. jeruk dah boleh dimakan 😬 kalo biar 1 hari lg, ngam masam dia..

utk lauk tu,.

5biji bwg merah*
3 ulas bwg putih*
7 helai daun limau purut*
stgh sudu teh serbuk kunyit*
2/3 btg serai (titik je)
cili hidup/cili boh(ikut suka, taknak letak pon boleh)
ikan patin seekor(tak kisah besar mana 😅)
garam gula cukup rasa
kai choy jeruk(potong ikut suka saiz)
(amik 2/3 potong yg siap jeruk tu-tanpa air ye, basuh dlu)
ikutkan letak asam keping, tapi kai choy tu dah masam takyah letak dah..

bahan bertanda * tumbuk lumat,
pastu tumis sekali ngn serai yg di titik.. dah wangi tu, masukkan air, biar mendidih.. dah mendidih, masukkan kai choy dlu sbb kalo letak ikan dlu, hancur isi ikan..
biar mendidih lg, pastu masukkan garam gula secukup rasa.. kalo dah ok rasa semua, baru masukkan ikan.. biar mendidih sekali lg, pastu ttp la api.. sy tambah daun kemangin utk bg lg sedap/wangi 🤗

boleh guna sayur kangkung kalo takde sawi jeruk, tapi tambah asam keping 3pcs utk bg rasa masam tu..

cara makan/masak

~boleh makan dgn ikan goreng jugak..(tambah bwg cili pon sedap)
~ ratah kosong pon boleh,
~masak asam pedas pon boleh

Kredit : Nurul Hidayah Salleh

      Selera Box
      Logo
      Reset Password
      Compare items
      • Total (0)
      Compare
      0